pondělí 15. května 2017

Illuminae (Akta Illuminae - 01) - Amie Kaufman & Jay Kristoff



Ve všech, kdo mlčí ke zvůli tyranie, umírá člověk. - Illuminae

Autor: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Rok vydání: 2015 (USA), 2016 (CZ)
Originální název: Illuminae (The Illuminae files - 01)  
Nakladatelství: Knopf Books / CooBoo
Počet stran: 599
Mé hodnocení: 9/10



Říkat pravdu v čase všeobecného klamu je revoluční zločin.



Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.



No nejsem milosrdný?"  - Spiro 


Přemýšlela jsem hodně dlouho, jak tuto recenzi začít psát, jakými slovy vás seznámit s knihou, a zjistila jsem, že u TAKTO výjimečné knihy to nebude snadné.

Z počátku jsem byla trošku na vážkách, jestli tuto knihu přečíst nebo ne, jelikož hodně lidí tvrdilo, že se v ní ztráceli. Nakonec jsem se ale odhodlala a - bože díky, žes mě nenechal tuto knihu tvrdnout na poličce! - nestačí mi ani celá slovní zásoba, abych mé emoce z této knihy mohla popsat!

Začněme designem. Řeknu to popravdě, žádnou hezčí obálku jsem v životě neviděla, ten průhledný přebal je zkrátka nádherný, stejně jako to pod ním! Styl, kterým je kniha napsaná, je sice malinko neobvyklý a člověk si na to musí chvíli zvykat, ale jakmile jsem se jednou začetla, už to nešlo zastavit!




Příběh je originální, hlavní hrdinka je takový ten druh postavy, který si zamilujete, přestože ji v této knize skoro ani nepoznáte, protože je většina příběhu vyprávěna pomocí chatů a odborných zpráv. Čte se to samo, já osobně jsem tři čtvrtiny knihy přečetla během jediného dne ve škole, přičemž jsem to četla pod lavicí (a dovedete si představit, jakou to dá práci, schovat takovéto mega monstrum??). Tato kniha je obrovský tobogán plný akce, napětí, strachu a dobrodružství, a jak už to na tobogánech bývá - je nemožné se zastavit uprostřed. To se pak zastavíte až dole.

Zamilovala jsem si spousty krásných citátů, kterých je kniha plná. Při čtení jsem se opravdu cítila, že všechno prožívám s hlavní hrdinkou Kady, a to opravdu živě. Očekávala jsem opak, protože jsem v této knize čekala popisů jen minimum, ale spletla jsem se, celá kniha je pro mě opravdu bez chyby!


Vesmír ti nic nedluží, Kady. Nakonec ti už dal všechno. Byl tu dávno před tebou a bude tu dlouho po tobě. Pamatovat si tě bude, jedině když uděláš něco hodného k zapamatování.


Jen ještě poznamenám, že jsem v té skupině (jestli nějaké jsou, ale tak pro jistotu), která o Spirovi (Aidanovi, v AJ) smýšlí kladně.

Tuto recenzi bych shrnula asi tak, že Illuminae je opravdu úžasná kniha, doporučuji ji nejen těm, kteří milují sci-fi, ale i ostatním. Já jsem zatím moc sci-fi knih nečetla a i tak jsem se do příběhu zamilovala až po uši (také se přiznávám, že jsem si již na Martinus.cz objednala druhý díl v AJ. Gemina by měla v češtině vyjít koncem léta). CooBoo skládám poklonu, protože jak s překladem, ve kterém jsem nenašla jedinou chybu, tak se zpracováním si poradili na jedničku. A určitě mi dáte za pravdu, že u této knihy to muselo být extra těžké!

Četl už někdo z vás tento skvost? Jaký na něj máte názor? Napište mi své dojmy do komentářů, moc mě zajímá, co si o Illuminae myslíte!

Amie Kaufman a Jay Kristoff


Máš mě. A dokud neumře poslední hvězda v galaxii, budeš mě mít dál.

5 komentářů:

  1. Provedení té knihy je naprosto kouzelé, uchvácující a magické :) Já na ni konečně čekám také, už jsem se odhodlala k její koupi a věřím, že budu nadšená jako ty :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem četla a líbila se mi i tím netradičním provedením :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) souhlasím, moc se mi líbí, jak je kniha originální :)

      Vymazat
  3. Hezká recenze :) Knihu jsem přečetla jedním dechem, a rozhodně se k ní ještě vrátím :)

    OdpovědětVymazat