** Tato recenze obsahuje spoilery **

Rok vydání: 2015(UK) / 2016(CZ)
Originální název: Queen of Shadows
Nakladatelství: Bloomsbury publishing / CooBoo
Počet stran: 656
Mé hodnocení: 10/10 (!!!)

,,Královna je zpět. Nastal čas se pomstít!''

Ztratila všechny, které milovala. Celaena Sardothien se vrací zpátky do říše a jediné, po čem touží, je pomsta. Brzy si ovšem uvědomí, že ve hře je mnohem víc – musí osvobodit prince Doriana, kterého pomocí magie ovládá král ze skleněného hradu. Musí zjistit příčinu královy moci! Ale hlavně nesmí zklamat svůj lid, který do ní vložil veškeré naděje.

,,Byla Aelin Ashryver Galathynius. Byla právoplatnou dědičkou Terrasenského trůnu -
a nebude se bát."

Tak, kde bych u tohoto dokonalého skvostu měla začít? Nic mě nenapadá, protože bych to nakonec přehnala s délkou jen proto, že bych stále dokola opakovala, jak tato kniha byla skvělá. To, že má celých šest set stran mi nijak nebránilo v tom, abych jí zhltla za pouhé dva dny, ale po přečtení přišel tak příšerný absťák, že si to ani nedovedete představit. (No, možná jo).

Tuto knihu jsem dostala od kamarádky k vánocům, což ovšem znamenalo čekat do prosince, ale to jsem nakonec vydržela.
Kniha navazuje na předchozí, jen o kousilínek tenčí díl, Dědička ohně, který byl také mistrovským dílem, ale ani on na tuto krásku neměl. Možná bych si jen trochu postěžovala na CooBoo. Obálku mají sice nádhernou, ale u téhle série mi opravdu vadí paperback který snad už nemohli udělat tenčí. Kniha se neskutečně špatně držela a v polovině se mi málem rozlomila. Také tam měli ke konci nějaké chyby a pokud je konec v knize tak epický, jako byl tady, je jasné, že vám to bude vadit.

Kniha je už od samého začátku protkaná akčními scénami, bojem a sálá z ní napětí.  Dokonale vykreslené situace, které se mi samy od sebe zhmotňovaly v mysli. Věřte mi, já jsem se od ní nemohla odtrhnout ani na tolik, abych zvedla telefon, který ležel pár centimetrů ode mě. Aelin (nebo také Celaeně) zkrátka nejde nefandit, je vtipná, dobrosrdečná a zkrátka naprosto skvělá, ale samozřejmě by to nebyla ona, aby sem tam někoho brutálně nezavraždila, ale to konec konců patří k její postavě.
V knize samozřejmě došlo i na slzy ( a to ne jen jednou ). Postavy v knize jsou tak dokonale propracované, že kdyby nějaká zemřela, asi bych zbytek dne strávila schoulená v koutě houpáním se ze strany na stranu.

Pak je tu Jeřáb (já mu raději říkám Rowan, jak se jmenuje v originále) a Aedion. Tady mám další dilema a to, koho z nich jsem si zamilovala víc. Bylo mi Aediona líto, Rowan s ním zacházel trošku jako s hadrem na podlahu, ale potěšilo mě, že se nakonec spřátelili. Moc mám ráda Rowanovu povahu, jak se k Aelin krásně chová, má sarkastické poznámky stejně jako Aelin. Aedion mě dostal tím, jak je Aelin oddaný a i když ví, že za Rowanem bude vždy druhý, neostýchá se jim pomoci a ochraňuje je v jakékoli situaci.

Manon Černozobá a její třináctka. Na kapitoly sledující jejich osud jsem se opravdu těšila. V příběhu je vidět, jak z pod Manoniny slupky krutosti, nenávisti a krvelačnosti začíná prozařovat úplně nová část její osobnosti, která je u čarodějnic zcela nepřirozená. Jak její kamenné srdce začíná měknout. Jejich charaktery jsem milovala už v předchozím díle a ani teď mě autorka nezklamala.

Abych to shrnula, Sarah J. Maas je pro mě dokonalá hvězda, královna a bohyně literatury. Za toto prohlášení mě nepřizabijte, i já mám ráda Harryho Pottera, ale proti ní se Rowlingová může jít klouzat. Kniha je naprostá jednička mezi vším, co jsem dosud přečetla, ale to se ještě může změnit, poněvadž tato série ještě není u konce. :)

Jistě to již vyznělo z recenze, ale pokud si chcete přečíst něco opravdu kvalitního, doporučuji vám celou tuto sérii. Ta si ode mně zasloužila no. 1.

Sarah J. Maas